در روایت مربوط به حضرت فاطمهمعصومه علیها سلام آمده است:« من زارها عارفاً بحقها فله الجنة»شناخت و معرفت حق ایشان چه و چگونه میباشد که بهشت را واجب کرده؟
تعبیر «عارفاًً بحقها» که در روایت مذکور آمده است اشاره به این است که مقامات والای آن حضرت را باید بدانند؛ که ایشان تنها دختر امام و یا عمه و یا خواهر امام نیستند بلکه دارای مدارجی از معرفت الله و تقوا و عبادت فوق العاده بودهاند که در پیشگاه خدا باعث تقرب فوق العاده ایشان بوده همانطور که در زیارتنامه ایشان هست که «فان لک عنده الله شأن من الشأن» یعنی شأن والایی در پیشگاه خدا دارند- و اما منظور از واجب شدن بهشت این است که انسان، پاک و پاکیزه و بهشتی میشود اما در عین حال ممکن است انسان بعد از آن کارهایی انجام دهد که مجدداً دوزخ برای او لازم گردد.آیتالله مکارم شیرازمظلهالعالی
آیهای از سوره طهارت
آیا لقب معصوم در مودرد ایشان صرف الاسم است یا بیانگر ویژگی خاص در این بانوی گرامی است؟
البته معصومین در اسلام همان چهارده نفرند و ما دلیل بر معصومیت غیر آنها نداریم در عین حال اگر ما برای عصمت مراحلی قائل بشویم یکی عصمت مطلق و دیگر، عصمتهای نسبی که در واقع عدالتهای بسیار قوی باشد، به یقین ایشان هم دارای این مقامات میباشند و به نظر میرسد این لقب مقدس صرف الاسم نیست بلکه بیانگر شخصیت بسیار بلند معنوی آن معظمه دوران است که در مراتب قداست نفس، قدمی بس راسخ و ثابت داشت و به اعلی مراتب قرب به خداوند، دست یافته بود.